En av de mest irriterende tingene som finnes er når det oppstår feil på en datamaskin. Du har satt deg ned en vanlig tirsdagskveld, å skal spille eller skrive den ooppgaven til skolen, å så får du feilmeling etter feilmelding, å skjermen ser ut som noe fra en annen verden, å alt låser seg……Det er irriterende.
Men det som er mere irriterende er når man skal begynne å feilsøke, å man får tilbake 1.332.638 treff fra google….På vanskelig engelsk ganske ofte. Dette var en av grunnene til at jeg startet denne siden.
Når det er sagt, er det et par ting du selv kan gjøre for å lette feilsøkinga litt. Det første er feilloggen. Eller hendelsesloggen som den heter. Alt som skjer i maskinen skrives hit. å lærer man seg å bruke denne, er mye løst bare der. Skal man rette en feil er det absolutt greit å vite hva feilen er. Også når man får blåskjerm. Der står det mye informasjon om hvorfor maskinen stopper opp. Å husk på når eller hvis du skal spørre etter hjelp til et problem, så er det viktig at de som skal hjelpe deg får mest mulig informasjon. «Hjelp, datamaskinen min virker ikke»…Den er litt i vageste laget. Man vil klare å finne feilen mest sannsynlig, men husk at de som skal hjelpe deg ofte sitter der på sin egen frivillige fritid, slik at hvis man klarer å forklare best mulig, få frem mest mulig om feilen, hva skjedde, hva gjorde du selv, oppdateringer, installerte du noe, hva har du selv gjort for å rette dette, hva slags feilmedling får du, klarer du å lese hva som står i feilloggen, osv….