Her har jeg samlet endel helt enkle grunnleggende tips til å feilesøke maskinen når den går i stå.
–Restart maskinen. Hvis ikke restartfunksjonen i windwos virker, prøv den litt mere brutale metoden: Trekk ut strømmen, vent et minutt og start opp. Vær obs på at denne KAN skade disken. På en laptop tar du ut batteriet også.
–Tøm cachen i nettleseren, hvis det er nettleseren som krangler, det gjør du her
–Sjekk for virus/malware. Spesielt i bootsektor/MBR Her finner du en liste over gode gratis program for dette, som du kan starte maskinen med
–Avinstaller programmet du evt plages med, restart maskinen, dette er viktig slik at det ikke ligger noenting igjen slik at dette ikke vil installeres, deretter reinstallerer du, og tar en ny restart
–Sjekk loggen. Her står alt som skjer inne i maskinen. Her er en kjapp innføring
Før du søker hjelp, enten på facebook, i et eller annet forum, eller hvis du ringer en kompis eller en support, er det noen vitkige ting å huske på:
–Hvilken feilmelding kommer opp, eller vises i loggen?
–Hvis du ikke finner en spesifikk feilmelding, hva skjedde når dette oppstod? Har du netopp installert noe? Oppdatert noe? Lagt til ny maskinvare? etc
–Når, og gjerne hvordan oppstod denne feilen? mens du spilte, evt brukte et spesifikt program? Under oppstart/avslutning? Mens maskinen var på vei tilbake fra hvilemodus? etc
–Skjedde det flere, eller andre ting samtidig?
–Hva har du evt selv prøvd på av reparasjon eller feilsøking?
–Når man søker etter hjelp andre plasser, gjelder det å være så spesifikk som mulig. Alt av informasjon kan være nyttig.
–Ha alltid en backup klar, i tilfelle. Jeg har bestandig en USB med windows install-filene på, og også alle driverne til den maskinen. Det samme med det jeg bruker å hente fra ninite.com. Det sparer meg for mye ekstraarbeid.
–Å ikke minst, vær klar, tydelig og rolig…..
–Er det enda garanti på utstyret, ta kontakt med selgeren. Det er de som har solgt utstyret, å de vet som oftest om kjente feil osv.