{"id":830,"date":"2019-10-27T21:53:00","date_gmt":"2019-10-27T21:53:00","guid":{"rendered":"http:\/\/support.jonbang.no\/?p=830"},"modified":"2019-10-27T22:38:08","modified_gmt":"2019-10-27T22:38:08","slug":"feilsoking-av-harddisk","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/support.jonbang.no\/feilsoking-av-harddisk\/","title":{"rendered":"Feils\u00f8king av harddisk"},"content":{"rendered":"\n

Hvordan g\u00e5r jeg fram n\u00e5r jeg f\u00e5r inn en disk? Jeg h\u00f8rer med kunden aller f\u00f8rst hvilke symptomer disken har, klikkelyd, om den ikke spinner opp osv. N\u00e5r jeg da f\u00e5r disken inn d\u00f8ren hos meg sjekker jeg aller f\u00f8rst disken utvendig om det er noen fysiske skader eller ting som ikke burde v\u00e6rt der, om det f.eks er noe som ser brent ut p\u00e5 printkortet. Hvis alt ser OK ut, plugger jeg disken i PC-3000 kortet. Jeg gir den str\u00f8m, men er klar til \u00e5 trykke str\u00f8mmen av ved ulyder. Dette gj\u00f8res fra programvare til PC-3000. Jeg bruker ogs\u00e5 et stetoskop for \u00e5 h\u00f8re om det er ulyder innenfra disken som ikke h\u00f8res utenfra. Med det stetoskpet h\u00f8rer jeg faktisk det meste som skjer inni der, og man h\u00f8rer hvordan den oppf\u00f8rer seg, om det spinner, g\u00e5r lesehodet, men aller viktigst: er det skrapelyder. Den aller minste antydning til dette gj\u00f8r at str\u00f8mmen kobles ut, da er det noe muffins ute \u00e5 g\u00e5r. <\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Hvis ellers alt er greit, er det f\u00f8rste jeg gj\u00f8r n\u00e5r den har startet opp \u00e5 ta en full backup av ressursene, dvs av systemfilene som ligger p\u00e5 disken i det som heter Service Area. Detet er en del av disken som ikke vises i operativsystemene. Her ligger alle systemfilene disken trenger for \u00e5 starte opp og virke. Det som er aller viktigst \u00e5 ta backup av er det som ligger i ROM-chippen. Dette er unik informsjon disken trenger fr \u00e5 det hele tatt \u00e5 starte. Disse greiene starter motoren, aktiverer lesehodene, forteller hvor p\u00e5 disken servicearea ligger, hvor den finner systemfilene. Systemfilene ligger p\u00e5 to forskjellige plasser, endel disker har begynt \u00e5 bruke 4 kopier, disse ligger da p\u00e5 forskjellige plater i tilfelle det er skader p\u00e5 diskpaltene.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5r backup er tatt, sjekker jeg om jeg f\u00e5r opp rett info, ID, st\u00f8rrelse p\u00e5 disken, firmware etc. <\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 bildet under, for\u00f8vrig en Western digital 4TB-disk, ser vi all den informasjonen er oppe, Model, Serienummer, Firmware, og Kapasitet. P\u00e5 bildet holder den p\u00e5 med \u00e5 kopiere ut systemfilene. <\/p>\n\n\n\n

\"\"
Denne disken fikk jeg berget alle filene ut. <\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

N\u00e5r backup er ferdig og alt ellers stemmer, tar jeg \u00e5 sjekker om jeg f\u00e5r opp filstrukturen. Hvis alt andre stemmer, og jeg ikke f\u00e5r noe s\u00e6rlig feilmeldinger under backup-prosessen, netyr det at disken finner systemfilene, og det igjen betyr som oftest at disken er i god stand, men det er noe som stopper windows fra \u00e5 finne disken. I og med at PC3000 g\u00e5r rett inn p\u00e5 disken via et eget kort, ligger dte i PC3000 endel ting som gj\u00f8r at denne vil finne disken p\u00e5 en annen m\u00e5te enn windows, eller linux for den saks skyld. <\/p>\n\n\n\n

Jeg starter det som heter Disk Extractor, denne vil pr\u00f8ve \u00e5 f\u00e5 opp filstrukturen. Hvis jeg f\u00e5r opp denne, kan jeg begynne \u00e5 kopiere ut filene. P\u00e5 bildet under ser vi den prosessen i gang. Gr\u00f8nne prikker er bra. Hvis disse f\u00e5r alle andre farger er det tegn p\u00e5 at det blir en sen kveld…:-)<\/p>\n\n\n\n

Men vi ser p\u00e5 bildet prosessen med \u00e5 hente ut filer.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Hvis dette ikke fungerer, m\u00e5 jeg begynne \u00e5 feils\u00f8ke. Jeg har muligheter til ganske mye, mere enn jeg vil ramse opp, men i korte trekk:<\/p>\n\n\n\n

  • Redigering av moduler\/systemfiler<\/li>
  • Bruke annen loader(en systemfil som brukes for \u00e5 laste de andre systemfilene)<\/li>
  • Kutte lesehoder<\/li>
  • Redigere soner, alts\u00e5 at den skipper d\u00e5rlige soner p\u00e5 disken<\/li>
  • Laste systemfiler fra andre disker<\/li>
  • Klone disken (dette er noe man gj\u00f8r for \u00e5 jobbe med et diskimage, istedefor \u00e5 jobbe rett p\u00e5 disken)<\/li>
  • Ellers har jeg mulighet for \u00e5 ta i tillegg til vanlig snurredisk, 1,8, 2,5 og 3,5″ disker, s\u00e5 tar jeg SSD, og SATA, PATA, og IDE-disker. <\/li><\/ul>\n\n\n\n

    Det skal ogs\u00e5 legges til at n\u00e5r man tar en gjenoppretting av filer er harddisken \u00e5 regne som kassert etterp\u00e5. Denne vil som oftest kun v\u00e6re operativ for \u00e5 hente ut filer. <\/p>\n\n\n\n

    P\u00e5 bildet under ser vi en disk med skade p\u00e5 overflata. Denne kunne jeg ikke gj\u00f8re noe med. Den var skadet p\u00e5 noen av de andre diskoverflatene ogs\u00e5, de som ligger under det vi ser. De tingene kan man ikke sjekke manuellt da diskplatene ikke kan flyttes i forhold til hverandre. Alts\u00e5, for \u00e5 si det slik: La oss kalle det spor 1 p\u00e5 den \u00f8verste disken vil tilsvare spor en p\u00e5 diskene under. \u00c5 kommer disse skjevt, vil ikke disken klare \u00e5 lese, de vil f\u00e5 feil adresser….Llitt komplisert egentlig, men ganske enkelt. Hvis man klarer \u00e5 tegne en strek p\u00e5 diskene nedover p\u00e5 siden, skal denne streken g\u00e5 rett ned. \u00c5 det er ikke rom for en tusendedels millimeter feil der….<\/p>\n\n\n\n

    \"\"<\/figure>\n\n\n\n

    P\u00e5 bildet under ser vi en disk med feil. Disse tingene tydet p\u00e5 at disken ikke fant det den skulle, men etter litt arbeid, og kopier av systemfiler fra andre disker kom den opp til slutt. Jeg har gjennom pc3000 tilgang til en ganske s\u00e5 stor database med systemfiler til de aller fleste harddiskene som finnes. <\/p>\n\n\n\n

    \"\"<\/figure>\n\n\n\n

    Samme disk<\/p>\n\n\n\n

    \"\"<\/figure>\n\n\n\n

    P\u00e5 bildet under ser vi hele diskoverflata er skrapet opp pga \u00f8delagt lesehode som har ligget og skrapt opp.<\/p>\n\n\n\n

    Denne klarte jeg \u00e5 kutte ut det \u00f8verste lesehodet og kort fortalt fikk ut iallefall endel filer. <\/p>\n\n\n\n

    \"\"<\/figure>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Hvordan g\u00e5r jeg fram n\u00e5r jeg f\u00e5r inn en disk? Jeg h\u00f8rer med kunden aller f\u00f8rst hvilke symptomer disken har, klikkelyd, om den ikke spinner opp osv. N\u00e5r jeg da f\u00e5r disken inn d\u00f8ren hos meg sjekker jeg aller f\u00f8rst disken utvendig om det er noen fysiske skader eller ting som ikke burde v\u00e6rt der, […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[25],"tags":[],"jetpack_featured_media_url":"","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/830"}],"collection":[{"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=830"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/830\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":841,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/830\/revisions\/841"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=830"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=830"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=830"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}