{"id":32,"date":"2019-04-17T20:23:01","date_gmt":"2019-04-17T20:23:01","guid":{"rendered":"http:\/\/support.jonbang.no\/?page_id=32"},"modified":"2019-05-25T11:10:13","modified_gmt":"2019-05-25T11:10:13","slug":"grafikkprosessoren-grafikkortet","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/support.jonbang.no\/hva-er\/grafikkprosessoren-grafikkortet\/","title":{"rendered":"Grafikkprosessoren\/Grafikkortet"},"content":{"rendered":"\n

GPU, eller grafikkprosessoren er integrert p\u00e5 et skjermkort. GPU’en, eller skjermkortet virker p\u00e5 samme m\u00e5ten som cpu’en, med tanke p\u00e5 at RAM’en p\u00e5 skjermkortet mottar og gir data fra programmet til GPU, som igjen regner ut hvordan skjermbildet skal se ut.<\/p>\n\n\n\n

Litt matematikk: P\u00c5 en skjerm med en oppl\u00f8sning p\u00e5, la oss si 1920×1080 pixler, eller punkter, dvs 1980 punkter bortover p\u00e5 skjermen, og 1080punkter nedover. S\u00e5 til regngestykket: 2 073 600 punkter p\u00e5 skjermen. Hver av disse punktene har 3 lysende dioder, disse er da veldig sm\u00e5, men disse tre best\u00e5r av en r\u00f8d, en gr\u00f8nn og en bl\u00e5 diode. Disse tre skal da kunne lage rundt 65millioner forskjellige fargekombinasjoner…….\u00c5 hvis vi tar utgangspunkt i en vanlig film, som kan vise 30 forskjellige bilder hvert sekund, begynner man kanskje \u00e5 ane at her er det mye tung matematikk inne i bildet…S\u00e5 kort fortalt s\u00e5 skal skjermkortet og GPU’en klare \u00e5 forandre fargekombinasjonen p\u00e5 disse 3 lysdiodene, p\u00e5 alle 2 millionene med punkter p\u00e5 skjermen 30 ganger il\u00f8pet av et sekund……<\/p>\n\n\n\n

Dette er i hovedgrunn den jobben skjermkortet og GPU’en gj\u00f8r.<\/p>\n\n\n\n

Men, som alt annet, alt har en sammenheng. Som med hovedkortet og CPU, s\u00e5 er ogs\u00e5 GPU avhengig av \u00e5 f\u00e5 dataen fort nok fram, slik at den ikke m\u00e5 vente. Flaskehalser her kan v\u00e6re d\u00e5rlig CPU, lite RAM p\u00e5 mskinen, treg harddisk, d\u00e5rlig hastighet p\u00e5 bussen p\u00e5 selve hovedkortet (bussen er det som bringer data mellom de forskjellige delene i datamaskinen), dette igjen kan v\u00e6re for\u00e5rsaket av d\u00e5rlige drivere, d\u00e5rlig str\u00f8mforsyning, for mye varme etc…S\u00e5 at man kj\u00f8per seg et r\u00e5tt grafikkort\/skjermkort med verdens kjappeste GPU, og en trillioner med RAM, s\u00e5 vil det aldri bli fullt utnyttet hvis ikke resten av maskinen spiller p\u00e5 lag. Det er et ordtak som heter: En kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet……<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

GPU, eller grafikkprosessoren er integrert p\u00e5 et skjermkort. GPU’en, eller skjermkortet virker p\u00e5 samme m\u00e5ten som cpu’en, med tanke p\u00e5 at RAM’en p\u00e5 skjermkortet mottar og gir data fra programmet til GPU, som igjen regner ut hvordan skjermbildet skal se ut. Litt matematikk: P\u00c5 en skjerm med en oppl\u00f8sning p\u00e5, la oss si 1920×1080 pixler, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":222,"menu_order":0,"comment_status":"open","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/32"}],"collection":[{"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=32"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/32\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":215,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/32\/revisions\/215"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/222"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/support.jonbang.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=32"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}